0521-57 00 27 kontakt@capfor.se

Nyheter

Nudge

av | okt 4, 2021 | Beteende ekonomi | 0 Kommentarer

Att måla fotspår på en trottoar som visar vägen till en papperskorg med syfte att minska nedskräpning är en form av nudging. Enkelt förklarat är det en ”liten mental knuff” som påverkar människans beteende. Det mest kända exemplet finns i en pissoar i Amsterdam där en verklighetstrogen fluga är inristad i pissoaren för att uppmuntra folk att träffa flugan och på så vis inte kissa utanför.

Nobelpristagaren och ekonomiprofessorn Richard Thaler fascinerades av nudging och skrev en bok där begreppet för första gången användes i beteendeekonomiska sammanhang. Hans egen förklaring på begreppet är följande: “By knowing how people think, we can make it easier for them to choose what is best for them, their families and society”. Det handlar alltså om att ta reda på vad människor tycker och förenkla beslutsprocessen. Att knuffa på mentalt kan vara positivt för att, som i exemplet tidigare minskat nedskräpning.

När det handlar om att förenkla beslutsprocesser är det viktigt att ställa sig frågan, kan andra veta vad som är bäst för dig?

Nudging handlar om att komma förbi det “icke-logiska”, hjälpa människor att ”välja rätt” och slippa komplexa beslutsprocesser vilket kan ha ett positivt syfte. Dock kan det användas till egen vinning som att öka försäljning eller dra nytta av hjärnans lathet när det handlar om att fatta beslut. Uttrycket ”denna är bäst i test” är en form av nudging där syftet är att få kunden att inse att detta är en bra produkt. Det kan vara så att det är en bra produkt där ”bäst i test-texten” uppmärksammar kunden på det.

Om du går in i en butik för att köpa en dammsugare och möter en expedit som säger – denna är vår storsäljare, kunden innan dig köpte en sådan här, kan det påverka ditt beslut kring om du ska ”slå till” eller inte. Det är flockbeteendet som uppmuntrar oss att följa och ”göra som alla andra”. Förr i tiden handlade det om ren överlevnad där val som avvek från flocken kunde vara lika med döden. Även om vi idag uppmuntrar mer individualitet finns känslan av att ”göra rätt” kvar i vårt dna.
Enligt Kahneman författare till boken ”Tänka snabbt och långsamt” är evolutionen i detta fall inte till vår fördel. Det är också en förklaring till att vi inte alltid agerar ”förnuftigt”.

Vårt äldre, enklare mentala system som handlar om vår överlevnad på savannen kan liknas vid behovet att köpa dammsugaren som ”köpts av så många andra”. Det mer nya systemet innebär i stället ett mer övergripligt perspektiv som tar hänsyn till långsiktighet och logik. Den får oss att lyfta blicken och se hur ett agerande påverkas oss i det långa loppet

Det är inte farligt att ”knuffas” i en riktning. En dos medvetenhet är dock nyttigt för att kunna fatta beslut ifrån dig själv i stället för att låta dig svepas med i psykologiskt utformade placeringar och/eller erbjudanden. Det är viktigt att komma ihåg att nudging också kan ha en positiv inverkan. Det ska vara lätt att göra rätt är melodin enligt beteendelabbet och nudging kan uppmuntra positivt beteende som att slänga papper i papperskorgen. Det kan också inom ekonomi handla om att styra åt hållbara beslut som alltså är bra både för individen och för samhället. Detta gör det hela komplext eftersom det i grund och botten är syftet bakom ”knuffen” som är det intressanta.

Kan du för dig själv komma på något tillfälle där du upplevde att du ”knuffades” i en viss rikting?

Dela inlägg på sociala medier:

Arkiv

Adress

A F Carlssons Gata 15
Vänersborg

Öppettider

mån-fre: 08.00-17.00
lör, sön: stängt